Her er en ganske god kronikk skrevet av moren til Idas advokat:
Til slutt står det igjen: Mor er alltid mor http://www.aftenbladet.no/meninger/deba ... 65566.htmlAlt ser bra ut, helt til i siste avsnitt, der advokaten skriver: "Slik har mor sloss kamp etter kamp. De fleste har hun tapt. Kanskje var det riktig at hun skulle tape, kanskje burde hun vunnet flere."
Om min egen advokat hadde uttalt offentlig at det kanskje var riktig at jeg skulle tape kampen i nemnd eller rett, så hadde jeg følt meg ganske snytt, for å si det mildt.
Nå finnes der advokater som gir alt og litt til for klienten. Forbeholdet advokaten her tar om at det kanskje var riktig at mor tapte de fleste kampene, viser likevel det som ofte vil være advokatens ståsted: Man skiter ikke i eget reir, og forsurer helst ikke sitt eget arbeidsmiljø, som både kommuneadvokat, psykologer og saksbehandlere strengt tatt er en del av. Setningen kan tolkes som en kamuflert hilsen til motparten, og en slags forsikring om at advokaten tross alt aksepterer både spillereglene og de seiere og nederlag som dette nokså råtne spillet gir.
Det er dessuten et ufravikelig faktum at det er barnevernet, og ikke foreldrene, som betaler advokatens salær. Man skal være ganske naiv for å tro at menneskenaturen er så sterk at dette ikke kan påvirke den som mottar pengene. Uten at jeg dermed sier at alle advokater lar seg kjøpe, eller at advokater bevisst lar seg påvirke.
Der hvor foreldrene vil slåss til siste blodsdråpe og satse absolutt alt, vil advokaten likevel stort sett stå igjen uten så mye som en svetteperle i pannen, og med kleskoden intakt,- klar til neste klient.